Satış Konusunda Ne Kadar Başarılıyım?

18 yaşından beri satış işi ile uğraşıyorum. Bugün 50 yaşıma geldim, belki satışçı değilim ama birçok satış yeteneğimi hayatımın her alanında; işimde, özel hayatımda kullanıyorum. Satışın bir yetenek kadar karakter işi olduğunu kitabım “Satışın 10 Altın Kuralı” dâhil bulunduğum her platformda söylüyorum.

Bugün hayran olduğunuz, politikacılar da dâhil tüm liderler en çok satış yeteneklerini kullanıyorlar! O halde satış yeteneği nedir, bunu açıklamakta fayda var.

Günümüzde satışçının rolü, eskilerin deyimi ile "zorba’dan" "ikna edici" veya "danışman’a" dönüşmüş durumda. En önemli satış yeteneği, insanlara kendinizi cazip olarak sunabilmektir. Cazip kelimesi birçok anlama gelse de bana göre en önemli olan anlamları şöyle: İkna, karizma, çekicilik, dış görünüm, etkili konuşma, dinleme, duruş, mimik ve jestler, ses tonu, dil bilgisi, okuduğu okullar, aile geçmişi, özgüven, sıcakkanlılık, disiplin, cesaret, risk alabilme, vizyonerlik, sempatik, flörtöz, girişkenlik, empatik, kendini doğru ifade edebilme, gülümseme, ses tonu, rol yapabilme ve buna benzer birçok özellik... Bunlara sahip insanlar çoğu zaman bunlara sahip olduklarının farkında değildirler. Bilinçsizce ama yerinde kullanmasını bilirler. Sezileri ve içgüdüleri çok kuvvetlidir. Kendilerine sonsuz güvenirler ve gerektiğinde risk alacak kadar cesaretli olurlar. Kendilerine inandıkları gibi işlerine de inanır ve tutku ile çalışırlar.

Ben bu özelliklere sahip değilim diye bu yazıyı okuyup kendi kendine söylenenler olabilir. Bunlara istersem sahip olabilir miyim? Hepsine sahip olmanız zor. Bunların çoğu 0-6 yaş arasında oluşuyor, bazıları daha ileri yaşlarda eğitim, aile, çevre ve kişisel gelişim ile alışkanlığa dönüşüyor. Örneğin, benim okuma alışkanlığım 34 yaşında, sunum yapma konusunda eksiksiz hale gelmem 40 yaşında, dinleme konusunda belli seviyenin üzerine çıkmam 45 yaşında, diğer yandan patavatsız konuşmam, sabırsızlığım, hızlı konuşmam, fiziksel önyargılarımı kontrol edememem gibi konularda almam gereken çok yol var. Bazı konularda yeterince gelişmeme sebebi, benim açımdan kişiliğim (egom’dur). Bu konuda değişmek istememesinden kaynaklanmaktadır.

Teknoloji, globalleşme, internet, sosyal medya, mobil iletişim ile bilgi ve insanlara ulaşmak hiç bu kadar kolay olmamıştı. Bunlara sahip olmamız satış işinde daha başarılı olmamızı sağlamıyor, sadece rekabeti artırıyor. Önemli olan doğru müşteriyi bulabilmek; onunla tanışmak, bağ kurabilmek, arkadaş olabilmek ve sonra tekrar tekrar kazan-kazan şeklinde iş yapabilmek. Burada altını çizmek istediğim bağ kurabilmek için sadece tanışmak yeterli değil, kazan–kazan durumuna uygun müşteriyi bulabilmektir.

Zor (Doğru) ve Yanlış (Kolay) Satış Ne Demektir? Doğru Satış Ne Gerektirir?

Kolay Satış Nasıl Yapılır?
Satışta sattığınız tek şey zamanınızdır. 100.000 kişiye eğitim verdiğim ülkemizde, satışçılarda bir numaralı sorun doğru müşteriyi bulabilmektir! Peki, doğru müşteri kime denir? Size kâr bırakan, tekrar tekrar iş yapan ve sizi çevresine gönül bağı ile tavsiye eden kişidir. Yanlış müşteri ise, sadece zamanınızı çalmaz, size kârsız iş yaptırır. Şirketlerde ciro hedefi ön planda olduğu sürece kârlar düşecektir!

Bir diğer önemli konu da iş geliştirmektir. Bana göre satışta en önemli yetenek "iş geliştirmek’tir." İş geliştirmek ne demek? Önce kafayı çalıştırmak ve proaktif olmaktır. Yaratıcı, meraklı ve sürekli kendini her konuda geliştirecek motivasyona sahip olabilmektir. Satışta gördüğüm en önemli ikinci eksiklik budur.

Mevcut müşterilere satış da satışçıların çok kafa yormadıkları bir alandır. Satış sonrası müşteri unutulur! Ta ki müşteri bir gün arayıp avazı çıktığı kadar bağırana veya mail ile tehdit ederek memnuniyetsizliğini size kusana kadar. Yerine getirilmezse sizi terk edeceğini hatta çevresindeki herkese sizin hakkınızda kötü referans vereceğini söyler. Durumu düzeltseniz de hiçbir zaman bu müşteri size güvenerek iş yapmaz. Fırsatını bulduğunda sizi başka bir rakibe tercih eder.

Satıcılıkta ileri seviyede bir yerde kendinizi görmek istiyorsanız, vizyon ve strateji vazgeçilmezdir. Bu kelimeler çokça kullanıldığı için biraz daha açıklamak istiyorum. Vizyon, ileriyi görebilmek ve gerçekçi tahminlerde bulunmak demektir. Bu sadece kendi işinizi değil, müşterinizin veya bayinizin işini de ileri götürmek için gereklidir. Rekabet gün geçtikçe artmaktadır, müşteriler kurdukları satın alma birimleri ve elektronik ihale yoluyla kâr etmenizi mümkün kılmamaktadırlar. O zaman tek seçeneğiniz kalıyor: Müşterinin işini ileri götürmek! Bunun için müşterinin işini bilmeniz, onun müşterisinin ne beklediğini anlamanız lazım. Onun için tehdit ve engelleri çözmeniz lazım.

Strateji ise sizin hedefe giden planınızdır. Öncelikle bir vizyonunuz, bu vizyona ulaşmak için hedefiniz veya hedefleriniz ve hedefe ulaşmak için bir plana, stratejiye ihtiyaç vardır. Strateji uzun vadelidir; örneğin bir yıl. Buna ulaşmak için de taktiklere ihtiyacınız vardır. Bunların hepsini oluşturduktan sonra her ay sonunda gözden geçirmeniz gerekir. Firmanızda raporlama sistemi ve CRM kurmanız şarttır!

En sona ise en önemli şeyi bırakıyorum: Yeni müşteri bulmak, bunun için her gün belli sayıda müşteri aramak ve ziyaret etmek. Bu konuda call-center veya dış kaynak eleman kullanabilirsiniz. Pazarlama konusuna başka bir yazı da ele almayı düşünüyorum. Pazarlama ise satışın işini kolay hale getirmeli veya desteklemelidir! KOBİ’lerde her satış elemanı aynı anda pazarlama elemanıdır! Buna yönelik yetiştirmeniz ve yönlendirmeniz gerekir!

Bütün yazıyı okuduysanız şimdi kendinize aşağıda hazırlamış olduğum 6 kritik soruyu sormanızı istiyorum. Eğer yönetici veya patronsanız bu soruları ayrıca satış bölümünüze de gönderin ve cevap vermelerini söyleyin :

  • Kendimi geliştirmek için her gün ne yapıyorum?
  • Satış stratejim var mı? Başarılı mı? Neyi farklı yapmam lazım?
  • Hedeflerimi aylık bazda tutturuyor muyum?
  • Hedeflerimi yapmak için günlük aktivitelerimi nasıl planlıyorum?
  • İş geliştirmek (yeni bayi ve yeni müşteri bulmak için) her gün ne yapıyorum?
  • Mevcut bayi ve müşterilerimle ilişkilerimi geliştirmek veya güçlendirmek için ne yapıyorum?
  • Mevcut müşterilerimin sattığım ürün/hizmetlerden daha fazla faydalanması ve mevcut bayilerimin daha yetkin ve rekabetçi olması ve daha çok para kazanması için ne yapıyorum?



Sevgilerimle,
Taner Özdeş
"Satışın 10 Altın Kuralı Yazarı" Satış ve Performs Koçu

Comments powered by CComment

Bize Ulaşın

Halim Meriç İş Merkezi Cemal Sururi Cd. No:25/18 Şişli İstanbul

  • dummy0532 255 97 82

E-Bülten

E-posta adresinizi girin, size daha fazla bilgi gönderelim...

Ara